Betekenisvol leven en ondernemen
We zijn allemaal in meer of mindere mate bezig om een zinvol bestaan te creëren en we doen dat allemaal op onze eigen manier. Zingeving is onze behoefte dat wat we doen in het leven van betekenis is.
Wat betekent het eigenlijk: Betekenisvol leven en is dit hetzelfde al een gelukkig leven? Streven naar een betekenisvol leven is anders dan streven naar een gelukkig leven. Geluk ervaren is kortstondig. Een heerlijke reep chocolade, de aanwezigheid van iemand die je laat lachen. Geluk ervaren is gericht op jezelf.
Uiteindelijk komt het erop neer dat als je geluk zoekt, je plezier najaagt en pijn wilt vermijden. Dit zorgt ervoor dat je minder verdieping, betekenis en gemeenschapszin ervaart.
Betekenis ervaren we door een doel te hebben dat gericht is op in ieder geval iemand meer dan jezelf. Door ons niet op onszelf, maar op iets of iemand anders te focussen, ervaren we uiteindelijk voldoening, een rijker en meer bevredigend leven. Het grappige is dat we ons daardoor dan weer gelukkiger voelen.
Wat kan jij doen om een meer betekenisvol leven te ervaren en hoe verwerk je dat in je werkzaamheden als ondernemer? Dit doe je door te werken aan vier pijlers:
1 Een doel hebben.
2 Je verbonden voelen met anderen.
3 Een verhaal hebben.
4 Deel uitmaken van een groter geheel.
1 Een doel hebben.
En dan heb ik het niet over een doel dat alleen op jezelf is gericht en eenmalig is. Jouw doel moet te vertalen zijn naar een bijdrage die jij kan leveren aan de maatschappij en waaraan je kan blijven bijdragen.
Dit klinkt misschien gewichtig, maar dat hoeft niet. Wellicht heb jij al zo’n doel alleen realiseerde je het nog niet. Een mooie bijdrage kan zijn: je kind opvoeden tot een verantwoordelijk volwassen persoon. Je inzetten voor een goed doel. Een ander minder eenzaam laten voelen door in contact op te nemen.
Als ondernemer:
Zet (tegen vergoeding) jouw talent in met als doel om anderen te ondersteunen. Wat is de missie waarop jouw bedrijf gefundeerd is? Wat zijn jouw sterke kanten en hoe zou je die in kunnen zetten om een ander te helpen?
2 Je verbonden voelen met anderen.
Uit onderzoek blijkt dat de relaties met de mensen om ons heen de belangrijkste bron van betekenis zijn in ons leven. Ons gevoel van verbondenheid kunnen we relatief makkelijk vergroten. Informeer hoe het met een ander gaat, geef een compliment. Ga een praatje aan met een onbekende in de supermarkt of bij de kapper. Ga waar mogelijk voor live kwaliteitscontact. Kwaliteitscontact kenmerkt zich door oogcontact, jezelf te zijn en de ander uitnodigen dat ook te doen, aandachtig te luisteren, door te vragen, niet veroordelen en gunsten te accepteren.
Als ondernemer:
Maak een post, story of blog schrijven of een interview, bijeenkomst of podcast geven met als doel een ander te informeren en inspireren. Schrijf een review. Spreek af met een collega-ondernemer of werk een dag samen en probeer elkaar verder te helpen.
3 Een verhaal hebben.
Welk verhaal vertel jij jezelf? Weet jij een positieve interpretatie te geven aan jouw levensverhaal? Mensen met een zinvol leven ervaren dat een negatieve gebeurtenis opgevolgd wordt door een positieve gebeurtenis, die ze niet hadden ervaren als de negatieve gebeurtenis er niet wat geweest.
Wat is jouw levensverhaal? Maar er een logisch verhaal van. Beschrijf ook de nare dingen in je verhaal en wat die je voor positiefs hebben opgeleverd. Dan ontleen je er desondanks betekenis aan.
Als ondernemer:
Beschrijf het verhaal van het ontstaan van jouw bedrijf. Waarom doe je wat je doet? Voor wie doe je dat? Waarom doe je dat op jouw manier? Wat ging er in het verleden fout en wat heeft dat je gebracht? Wat heb je geleerd?
4 Deel uitmaken van het grotere geheel.
Soms voelt het leven zo klein! Dit gevoel kan je veranderen door je verbonden te voelen met wat er om je heen is. Onderzoek toont aan dat wanneer je het in je hebt om je te blijven verwonderen over de prachtige wereld waarin we leven, je jezelf minder belangrijk voelt. Hierdoor ben je makkelijker in staat om verder te kijken dan jezelf, connectie met anderen te maken en je te focussen op anderen.
Als je buiten bent, kijk om je heen en verwonder je over de schoonheid waar je anders zo aan voorbij gaat. Luister naar de geluiden, ruik de geur. Probeer zoveel mogelijk zintuigen in te zetten. Denk terug aan een moment waarop je je verwonderde over de schoonheid van iets. Roep dit gevoel weer op.
Als ondernemer:
Leg connectie met andere gelijkgestemde klanten en collega-ondernemers. Wordt lid van een netwerk. Neem deel aan een groep met andere ondernemers. Bijvoorbeeld een groep ondernemers met hetzelfde vakgebied of een groep met hetzelfde ontwikkelingsdoel. Lees de reviews en complimenten die je al hebt mogen ontvangen. Neem echt even de tijd om te zien wat jouw talent, de ander heeft gebracht en hoe die op vervolgens weer een ander kan ondersteunen. Zo waardevol om te beseffen dat je met jouw dienst of product niet alleen jouw klant maar indirect meerdere mensen ondersteunt.
Ik wens je heel veel plezier met het geven van (meer) betekenis aan je leven en als ondernemer.
Liefs,
Ilona
Bron:
Psycholoog Emily Esfahani Smith is gespecialiseerd in toegepaste positieve psychologie en haar boek De kracht van betekenis; hoe zin te geven aan je leven